El màrketing i la publicitat al servei de la manipulació

Manipulació subliminal per forçar-nos a comprar, o el màrqueting i la publicitat a punt d’esdevenir una ciència temible.
Això és els que ens expliquen en un article al magazine Pour la Science.fr

ACTUALITÉ. PSYCHOLOGIE

OPPRESSER LE CLIENT POUR LE FAIRE ACHETER
Réduire la taille des allées dans les supermarchés, abaisser les plafonds, boucher les perspectives dans une boutique : ces stratégies pousseraient les clients à diversifier leurs achats.
Sébastien Bohler
Le sentiment d’oppression, analyse une étude de l’Université Columbia, donne l’impression au client que sa liberté est entravée. Ce dernier compenserait cette perte de liberté en augmentant la variété de ses achats, ce qui donne l’impression de maîtriser une composante de son environnement. En un mot, la perte de liberté de mouvement entraîne un besoin de liberté dans les achats.
Jonathan Levav et Rui Zhu ont mené des expériences concrètes en faisant varier la largeur des allées d’un magasin, et en constatant que les clients diversifiaient davantage leurs achats lorsque les allées étaient étroites, ou que lemagasin était surpeuplé (ce qui crée aussi un sentiment d’oppression et limite les mouvements).
Les conséquences pour les chaînes de magasins et les fabricants de produits sont les suivantes : un magasin très fréquenté a intérêt à proposer une grande variété de produits à ses clients ; un magasin plus spacieux ou privilégiant une clientèle plus rare, mais plus aisée, a intérêt à mettre en avant quelques produits particulièrement appréciés et connus. L’effet de confinement profitera aux marques peu connues, que les clients choisissent dans une démarche anticonformiste (on limite mes mouvements, alors j’affirme ma liberté en achetant un produit atypique).
Si le commerce n’est pas une science exacte, il s’en rapproche…
Magazine Pour la Science.fr

Horrreur !!!!!!!!!!
Sí, començo a creure que la publicitat cada cop s’acosta més a un perill greu per a la llibertat en majúscula, i que en alguns casos equival a estafa, engany, manipulació, i més desastres que no compensen l’aportació positiva en imaginació, creativitat i art de la imatge.

Justament perquè tots aquest aspectes positius es posen al servei de la manipulació de la conducta mitjançant el retat de cervell i l’engany més o menys disfressat, es per això que cal inventar la manera d’enfrontar-nos-hi decididament i activa.
I probablement, la millor manera de fer-hosigui el boicot actiu i proclamat via internet.

2 thoughts on “El màrketing i la publicitat al servei de la manipulació

  1. Eulàlia Mesalles ens ha deixat escrit això :

    “Tan sols una petita puntualització: el que comenta l’article no és “publicitat” sinó un dels aspectes de màrqueting: el punt de venda…

    Dit això: n’hi ha tantíssimes tècniques que no apreciem i que ens apliquen constantment! Ja fas bé de dinfondre’n alguna”.

    Gràcies pel teu comentari, Eulàlia!
    Ho reprodueixo aquí perquè se’m va escapar penjar-ho al Dipofilopersiflex II , blog que vaig tancar per a nous articles en arribar als 300 posts.

    Com entendràs, la meva intenció era enviar-ho al meu nou blog Baudelairianisms – Dipofilopersiflex III, però em vaig confondre i ho vaig enviar per correu i va quedar penjat automàticament.

    Això explica també que el post estés incomplet. Jo volia penjar-ho com a esborrany per afegir-hi després que he descobert aquest article justament quan ja fa dies que estic una mica sensibilitzat amb el tema de determinats anuncis publicitaris que ens passen per televisió i que trobo agressius i em provoquen reaccions de rebuig visceral.

    Ara, només per a fer aquesta precisió he tret el post del DII i l’he penjat com a vàlid aquí, al DIII, però ben aviat el retocaré per explicar i a què em refereixo concretament i matisar tot això que apunto.

    Dit això, sí, sí evidentment, el correcte és parlar de tècniques o estratègies de màrqueting.
    és un tema que sempre m’ha tocat el voraviu i amb el que hi mantinc molt males vibracions.

Els comentaris estan tancats.