Pintura que m’agrada. 7/X. Vilhelm Hammershøi.

Fa uns dies em vaig  topar amb l’obra  del danès Vilhelm Hammershøi, i vaig veure que, efectivament, m’agradaven plenament tots aquells quadres que mostraven  paisatges interiors.

Vaig buscar a Google les col·leccions oficials de quadres de l’artista. I en vaig trobar tres o quatre que contenen un bon nombre d’obres que ens permeten fer-nos una idea força completa de la seva pintura.


La seu cultural Evene.fr  descriu així la figura del pintor danès:

Célèbre pour ses scènes d’intérieur, Vilhelm Hammershøiest l’auteur d’une peinture baignée d’onirisme et de mélancolie, évoquant à la fois Vermeer et Morandi. Formé à l’Académie royale des beaux-arts de Copenhague, sontalent se démarque des toiles hautes en couleurs de l’avant-gardisme, par sa palette restreinte – qui fait la part belle aux tonalités ocres, grises ou brunes – ainsi que par une construction rigoureuse proche de l’art abstrait  géométrique. Froids et empreints de protestantisme, ces intérieurs symboliques alternent alors densité des ombres et lumière crue. (…)

© Evene.fr   |   http://www.evene.fr/tout/hammershoi

A mi m’agradaria poder destriar de la col·lecció sencera, o  de la més completa,  aquells quadres que fan de Hammershøi l’inventor del retrat vist d’esquena, els que pinten les habitacions buides però plenes de llum, els que mostren aquelles dones dretes o assegudes sense explicitar gaire què fan. Només són allà i de fet,  no fan res més que ser-hi!  La crítica les interpreta com a mostres de melancolia, silenci, solitud… 

Que la seva pintura formi part de la línia que ve de  la cromàtica pintura de  Johannes Vermeer  (segle XVII) , hagi influit sobre el cineasta Carl Dreyer, que el poeta Rainer Maria Rilker  en fos un admirador, o que hagi influit en  Edward Hopper, —alguns quadres del qual sembla que s’inspirin directament dels de Hammershoi —, és interessant però secundari pel tema que ens ocupa:  que és només mostrar  alguns dels tipus de pintura que ens agraden especialment.

..

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Enllaços

..

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *